Split the Risk voor voortgezet onderwijs. 
 
Doel van de lessen is jongeren er bewust van te maken dat ze zichzelf (en anderen) veel ellende kunnen besparen als ze risico�s beter inschatten. Veel ongelukken waar jongeren bij betrokken zijn, hadden voorkomen kunnen worden als de betrokkene(n) een fractie van een seconde langer na had(den) gedacht. Vaak is er bij een ongeluk waar jongeren bij betrokken zijn sprake van een combinatie van factoren: wrong time, wrong place and wrong action! Dit lespakket maakt leerlingen bewust van hun eigen rol in gevaarlijke situaties en van hun eigen denken, doen en handelen: "Split the Risk! Neem een split second! A split second can change your life.�

Door middel van de lessen verkrijgen de leerlingen inzicht in:

-    Risicovol gedrag in het verkeer en de mogelijk daaruit voortvloeiende ongelukken.

-    Hun eigen persoonskenmerken die een relatie vertonen met risicovol gedrag.

-    De werking van hun zintuigen, reactie- en inschattingsvermogen.

-    Mogelijkheden en manieren om risico�s in te schatten en daarmee te verkleinen.
 
Vooraf: Persoonlijkheidstest. 
De leerlingen maken een individuele persoonlijkheidstest. Dit duurt ca 30 min. en kan vooraf in de mentorles worden gedaan.

Onderdeel 1: Het Testlab
De leerlingen experimenteren met hun zintuigen, reactie- en inschattingsvermogen. Ze ontdekken de mogelijkheden en onmogelijkheden van hun zintuigen en hun eigen lichamelijke vaardigheden en beperkingen.

Onderdeel 2: CSI-analyse
De leerlingen analyseren aan de hand van zogenaamde analysekaarten gedetailleerd risicovolle omstandigheden in de filmpjes.

Onderdeel 3: transfer naar eigen werkelijkheid
We vragen na onderdeel 2 de leerlingen allerlei ongelukken te verzamelen. Bijvoorbeeld via internet of kranten. De leerlingen beschrijven het ongeluk en de gevolgen en analyseren waar het precies fout ging. Dit onderdeel duurt een lesuur.

Centraal in de lessen staat: eerst denken en dan doen. Het motto is:

Take a split second (om de situatie in te schatten), it can change or safe your life.

Docent en planning.

Split the Risk wordt geheel verzorgd door een verkeersdocent van ons bedrijf. U hoeft alleen tijd en ruimte beschikbaar te stellen en wij doen de rest. De planning van de lessen gaat altijd in overleg met uw school. De lessen kunnen op één dag worden gegeven of verdeelt over meerdere dagen.

Kosten en aanmelden.

In veel provincies of gemeenten wordt dit project deels of geheel gesubsidieerd. Is dit ook voor uw school van toepassing? Deze vraag beantwoorden we graag via de mail of telefonisch. Neem dus gerust even contact met ons op.

Wilt u graag dat wij deze leuke en leerzame lessen bij u op school verzorgen? Of heeft u nog verdere vragen? U kunt zich aanmelden of vragen stellen door contact met ons op te nemen, telefonisch of per e-mail.

Petrus Canisius College Alkmaar, Oosterhout
Weer diverse lessen in onze projectweek van de verkeersdocenten van Go Safe. Vernieuwend en spreekt de leerlingen erg aan. Geen opgeheven vingertje maar met de leerlingen op een leuke manier in gesprek. Voor de leerlingen super motiverend om hun gedrag te veranderen.
Dynamis Hoorn
Meester Arjen, de verkeersmeester, altijd leuk en leerzaam voor de klas.
Kleurenorkest Limmen
Gave lessen voor de kids. Leuk en leerzaam. De nieuwe VR lessen zijn helemaal top.
Benedictus school Heiloo
Onlineklas Verkeer is een leuke en zeer leerzame manier voor groep 4 t/m 8 van het basisonderwijs. Hoe mooi is het om via Street View uitleg te krijgen van verkeerssituaties in de omgeving van de school. Dan wordt alles voor elke leerling echt duidelijk.
Junior College Julianadorp
In de introductieweek van de 1e klas komen de Verkeersdocenten voor het project "school thuis route". Ideaal om direct iets te doen aan de veiligheid van de kids op de nieuwe route naar de nieuwe school.
Ichthusschool in Hoorn
"Dodehoekles gehad van docent Arjen. Wat een leuke les, het spreekt de kinderen enorm aan. Perfecte uitleg en ontzettend leuk dat alle kids zelf de ervaring op kunnen doen in de vrachtwagen.”